יום שני, 11 ביוני 2012

פוסט על אהבה

אני מאוד אוהבת את הסדרה "טאבו" שמשודרת בנשיונל גאוגרפיק (ימי ראשון ב-21:00). יש תופעות שנראות לי כל כך מוזרות בעולם הזה וגורמות לי להרגיש כה נורמלית. נורמה זה לאו דווקא יותר טוב, אבל בטח יותר קל. אתמול צפיתי בפרק על מערכות יחסים שונות. הזוג הראשון: זוג צעיר שכבר שש שנים ביחד. הבחורה בגובה 80 ס"מ בלבד והבחור בגובה 1.90. יש להם תינוקת שגם כן לוקה בתסמונת של האם. הזוג הכיר בתיכון ולאט לאט נרקמה האהבה ביניהם. פיספסתי את הכמה דקות הראשונות אז אינני יודעת אם צוינה שם התסמונת, אבל הבחורה גם נכה. בכל הכנות, אני לא חושבת שהייתי מכניסה את עצמי מלכתחילה למערכת יחסים כל כך מורכבת. הזוג טוען שחיי הסקס שלו נפלאים והם נראים מאוד מאוהבים.
מערכת היחסים השנייה היא בין שלושה פוליאמורים; שני גברים ואישה. גבר אחד והאישה (סורי, לא זוכרת שמות) נשואים כבר 26 שנים ובשלב מסוים הגבר ביקש להכניס גבר נוסף למערכת היחסים ולפני 17 שנה הצטרף הגבר השלישי. האישה מקיימת יחסי מין עם שני הגברים וגם הם ביניהם. לאחד הגברים יש ילד מאישה אחרת ולמעשה לילד הזה יש שתי אמהות ושני אבות. יש כאן מערכת יחסים רומנטית בעלת משמעות רבה והרבה אהבה. כל אחד מהשלושה יכול לשכב עם בני זוג נוספים ולשני הגברים יש גם בת זוג נוספת (לכל אחד מהם). נראה מסובך? קשה לתפוס את הפתיחות הזו, אבל אולי הם דווקא יותר נורמלים מאיתנו...
הזוג השלישי הוא זוג נשוי שהגבר גילה שהוא הומו מיד אחרי הנישואין, אבל לא התוודה בפני אשתו. לאחר 15 שנים שהוא חי חיים כפולים, האישה תפסה אותו צופה בפורנו גברי והוא התוודה. שני בני הזוג חיו שנים בסבל - הוא חשש לצאת מהארון ולעזוב ואולי לא לראות את בתו, והאישה חששה להתודד עם המציאות. זה לא נראה לי מקרה כל כך נדיר.

בתוכנית התארחה האנתרופולוגית הלן פישר שכבר מזמן צפיתי בהרצאות מרתקות שלה ב-TED. היא מסבירה מה קורה למוח כשמתאהבים ולמה אנחנו מתאהבים באנשים מסוימים. בין השאר, היא שאלה אנשים מאוהבים, כמה זמן במהלך היום הם חושבים על מושא אהבתם והאם הם היו מוכנים למות למענו? התשובות מעניינות מאוד. פישר חוקרת את הביולוגיה של המוח של אדם מאוהב וחושפת כמה מסקנות מרתקות. בקיצור, תראו.
ואם לא צפיתם בסדרה הדוקומנטרית של ארי פולמן "החומר ממנו עשויה האהבה" ששודרה במקור בערוץ 8, כדאי לכם!

וזה מה שהאהבה יכולה לעשות לכם. תיזהרו.